Sosiaalinen media yrityksen työkaluna

Lähes kaikki sosiaalisen median käyttäjät ovat törmänneet ”Tykkää ja jaa!” -kilpailuihin Facebookissa. Mutta harvempi pohtii sen tarkemmin, miksi yritys antaa ilmaiseksi usein kalliitakin tuotteita, tai miten yrityksellä on siihen varaa. Nekin, jotka tajuavat mainonnan ja markkinoinnin olevan kilpailun takana – esimerkiksi ”kun sivumme saavuttaa X tykkääjää” -tyyliset kilpailut – eivät välttämättä tiedosta kuinka paljon ajatusta ja laskennallisuutta kilpailuun on panostettu. Todellisuudessa menestyvä yritys laskee tarkkaan jo liiketoimintasuunnitelmassaan, kuinka paljon panostetaan markkinointiin ja mainontaan. Tästä on hyvä lähteä laskemaan, minkä arvoisen palkinnon voi arpoa, jos mainos (eli kilpailu) tavoittaa Y määrän ihmisiä. Yritys on myös huomioinut tavoitettavuuden – suurin osa ihmisistä on nykyisin sosiaalisessa mediassa, samalla kun ’ei mainoksia, kiitos!’ -postiluukkukyltit lisääntyvät. Jopa tv-mainonta alkaa olemaan niin sanotusti vanha juttu, kun palvelut kuten Netflix lisääntyvät. Puhumattakaan tv-mainonnan hinnasta. Samalla mainontaa siirretään esimerkiksi YouTube-videoihin tiedostaen, että netistä parhaiten tavoittaa suurimman kohderyhmän. Samaa hyötyä tavoitellaan muun muassa menestyvien blogien avulla, joissa blogin kirjoittaja saa ilmaistuotteita vastineeksi mainostilasta hänen sivuillaan. Yritys laskee, että jos tietty määrä ihmisiä lukee blogia, heillä on varaa tarjota sivun pitäjälle ’ilmaisen’ mainonnan arvon edestä ilmaisia tuotteita. Samalla yritys tavoittaa varmuudella sopivaa kohderyhmää, sillä blogin teema saattaa olla esimerkiksi kauneustuotteet, ja lukijakunta ovat lähes kaikki näiden tuotteiden kuluttajia.

Kohdennettu markkinointi

Kun yritys luo mainontaa ja markkinoi sitä tietylle kohderyhmälle, joka todennäköisesti myös ostaisi heidän tuotteitaan, sitä kutsutaan kohdennetuksi markkinoinniksi. Kohdennettu mainonta lisääntyy myös muun teknologian kehittyessä. Kaikki tietävät myös lisääntyneet pop-up viestit liittyen evästeisiin – ne ilmoitukset, jotka kaikki ruksaavat pois painamalla kyllä, tietämättä sen enempää, mihin ovat juuri suostuneet. Evästeet keräävät tietoa sivun käyttäjästä siten, että mainontaa voi kohdentaa juuri tämän henkilön nettikäyttäytymisen perusteella. Kun ostat esimerkiksi kengät ja farkut tietystä nettikaupasta, usein saatat huomata selatessa uutisia verkkosivuilla, että samat tai samantyyliset tuotteet ilmestyvät mainosikkunoihin. Tämä on evästeiden käyttöä kohdennettuun markkinointiin. Yksilöllinen mainonta ja markkinointi on osa suurempaa asiakaskokemusta – eli asiakaspalvelua, joka tarjoaa yksilöidyn, henkilökohtaisen palvelun jokaiselle asiakkaalle alkaen jo ennen asiakkaan ostopäätöstä aina asiakkaan ostotapahtuman jälkeiseenkin aikaan.

Edellä mainittua pystyy hyödyntämään myös nostaessa yrityksen brändiä tietoisuuteen. Esimerkiksi ihminen, joka selaa paljon cocktail-reseptejä saattaa hyötyä mainonnasta, jossa näytetään edullisia alkoholivaihtoehtoja tai vaikkapa ALKOn uutta kotiinkuljetuspalvelua (joka on, ainakin toistaiseksi, vain mielikuvituksellinen palvelu). Samalla ALKO brändinä tulee tutuksi. Näin tapahtui, kun Absolut Vodka piti Instagram kampanjan tuodakseen esille rajoitetun erän Spark-pullojaan. Yrityksen bränditietoisuus nousi viidellä pisteellä! Kuvittele, että kampanja olisi suunnattu juuri sellaisille ihmisille, jotka kuluttavat (tai joilla on potentiaalia kuluttaa) alkoholia tai vielä tarkemmin vodkaa/kirkasta viinaa. Mainonnan vaikutus taloudelliseen kasvuun muun muassa bränditietoisuuden nousun ansioista on vaikea mitata rahallisesti mutta varmaa on, että mainonta kannattaa. Tutkimuksen mukaan, enemmän ihmisiä seuraa brändejä sosiaalisessa mediassa kuin julkisuuden henkilöitä, ja yli 80% Instagram-käyttäjistä seuraa vähintään yhtä yritystä. Sosiaalinen media ei ole pelkästään ihmisten välisiin väleihin, vaan yritysten ja organisaatioiden on korkea aika hyödyntää sosiaalista mediaa markkinoinnin välineenä.

Muita hyödyllisiä palveluita ovat esimerkiksi LinkedIn, joka on sosiaalisen median alusta, jonne työnhakija voi tehdä profiilin saavutuksistaan. Samalla hän voi verkostoitua muiden ihmisten, esimerkiksi samalla alalla olevien tai suosittelijoiden, kanssa. Nämä ovat erityisen hyödyllisiä työnantajalle etsiessään tekijöitä, sillä perinteisiä suositt elijoita ja ansioluetteloita ei tarvitse käydä enää käsin, hitaasti läpi. On lukuisia muitakin foorumeja ja alustoja, jotka ovat harvinaisen hyödyllisiä sosiaalisen median työkaluja yrityksille, mutta tällä kertaa emme kerkeä tämän enempää!

Uusimmat viestit

Digitalisaatio Suomen katukuvassa… 2

Digitalisaatio ja jatkuva kytkettynä oleminen teknologisiin laitteisiin tarkoittaa, että ihminen jatkuvasti tuottaa tietoa kaikesta ja kaikista. Sanotaan, että tämä edistää ohjelmistojen kyvyn ratkaista monimutkaisia ongelmia sekä ohjelmistojen kykyä oppia ja kehittyä itsenäisesti ja nopeasti. Onko kuitenkaan tarpeellista jakaa itsestään ’osaa’ aivan kokoajan? Jotkut väittävät, että olisi terveempää, jos ihminen olisi välillä täysin pois kytkettynä mihinkään […]

Markkinoinnin ja kommunikoinnin nykyaikaistaminen

Markkinointi ja kommunikointi jää usein aliarvostetuksi yrityksissä, vaikka sen kuuluisi olla yhtiöiden ja yhdistyksien keskiössä. Ilman toimivaa markkinointia ja kommunikointia, yritys ei tule toimimaan täydellä potentiaalillaan. Ennen on luotettu siihen, että yksi sama malli sopii jokaiseen yritykseen, mutta nykyään ’asiakaskokemus’ on nousussa ja toimivan markkinoinnin merkitystä painostetaan yhä enemmän. Teknologia kehittyy jatkuvasti ja sen hyödyntäminen […]