Näillä yksinkertaisilla askeleilla olet jo hyvin matkalla kohti menestyvää yritykstä!

Sinulla on hyvä idea, oli se sitten tuote, palvelu, tai vaikkapa yrityskonsepti. Mutta mitä sitten? Mistä aloittaa? Miten etenen? Näiden muutaman olennaisen asian pohdittuasi voit sanoa, että suunnitelmasi on jo päässyt hyvin alkuun! Älä istu peukaloita pyörittäen, vaan toimi!

Ensiksi täytyy miettiä…

Mitä haluat saavuttaa? Pohdi ideaasi joka näkökulmasta. Mieti siltä kannalta, että olisit vanhus, tai nuori ihminen, tai työssäkäyvä. Kenelle ideasi on suunnattu? Tuleeko se kestämään, vai soveltuuko se ainoastaan johonkin tämänhetkiseen buumiin? Jaksatko itse toimia yrittäjänä? Ovatko haaveilusi vain isona pomona olemisesta, vai oletko valmis tekemään töitä (usein todella paljon…) ideasi eteen? Riittääkö intohimosi? Aloituskohtana tulisi olla tarkka mietiskely. Voit käyttää avuksesi vaikka miellekarttoja, tehdä muistiinpanoja, ja kertoa tuttavillesi – mitä mieltä he ovat? Saako heiltä hyvää palautetta? Pyydä myös kriittista palautetta, ja muista kuunnella, mitä muilla on sanottavana! Jos nämä ovat hallussa, sinun tulisi miettiä, millaisen yhtiömuodon haluat. Tähän löytyy netin täydeltä neuvoja. On toiminimi, osakeyhtiö… Tässä niitä ei käydä sen tarkemmin, mutta pikaisella Google-haulla löydät apua tähän vaiheeseen. Moni nettisivu neuvookin, että tämä on ensimmäinen askel yrityksen perustamisessa. Ilman tätä tietoa ja päätöstä on vaikea lähteä jatkamaan työstämistä ja etenemistä. Millä rahoitat toimintasi? Samaten kuin yhtiömuodon pohdinta, sinun tulisi miettiä, tarvitsetko lainaa, aiotko hakea starttirahaa, tarvitsetko ylipäätään alkupääomaa vai rahoittaako toiminta itse itsensä. Samalla voi nousta esiin lisäajatuksia koskien esimerkiksi laskutusta, budjetointia, kirjanpitoa, tai rahastustapoja. Mitkä ovat tavoitteesi, tulosi, ja menosi? Näihin auttaa tosiaan yhtiömuodon jo tiedossa oleminen, sillä esimerkiksi toiminimellä kerätyt varat tulevat suoraan käyttöösi, kun taas osakeyhtiöllä on oltava oma tili ja finanssiasiat toimivat vallan eri tavalla.

Ensiksi täytyy miettiä…

Sitten ei kun kynä (tai läppäri) käteen!

Seuraava vaihe, on tehdä liiketoimintasuunnitelma. Tämä on ehkä keskeisin työkalu yrityksen perustamisessa. Se tehdään, sitten sitä muokataan, sitten sitä muokataan lisää… Se on ikään kuin päiväkirja, jossa kaikki keskeisimmät asiat ovat yhdessä kootussa kansiossa. Sinne voi lisäillä, sieltä voi poistaa asioita, ja sitä on oikeastaan hyväkin sutata, sillä näin näet oman yrittäjäpolkusi ja kehityksesi ja kompastuskohdat. Siihen löytyy valmiita malleja, jotka helpottavat sen täyttämistä, ja niitä kannattaa hyödyntää, sillä niissä kysytään erittäin tärkeitä kysymyksiä, joita et välttämättä ole vielä ajatellutkaan. Siihen saa myös täytettyä ja laskettua budjetit. Se on otettava mukaan mihin tahansa tapaamisiin, esimerkiksi rahoitusta hakiessa, joten tämä kannattaa tehdä heti ensimmäisten asioiden joukossa. Tällöin sinulla on mustaa valkoisella, jota voit tarjota mahdollisille yhteistyökumppaneille ja näyttää esimerkiksi pankissa, tai johon kääntyä haastatellessa työntekijöitä. Sitten on laitettava starttirahahakemus, muu rahoitushakemus, tai mentävä sinne pankkiin tai yksityishenkilölle anelemaan. Siispä seuraavaksi hoidat rahapuolen kuntoon. Vaikka saisit lukuisia kielteisiä päätöksiä, tämä ei estä yrityksen perustamista tai idean eteenpäin viemistä, vaan silloin palaat liiketoimintasuunnitelman pariin ja muokkailet ideaa ja budjettia tilanteeseen sopivaksi. Kun muut käytännön asiat ovat mallillaan, voit tehdä yrityksen perustamisilmoituksen. Tällöin yrityksesi on ihan aikuisten oikeasti olemassa!  Ota huomioon myös tarvittavat luvat, esimerkiksi elinkeinoalalla, ja ilmoitukset. Tässä vaiheessa pitäisi olla myös pankkitili, sähköpostiosoite, nettisivut yms. kunnossa. Jos ei ole, palkkaa esimerkiksi suunnittelija apuun, ja teetä itsellesi mm. toimivat markkinointi- ja asiakaspalvelukanavat. Jälleen kerran, palaa liiketoimintasuunnitelmaasi, jos et ole varma kuinka aloitat mainostamisen, mistä löydät asiakkaita, tai millaisen tekijän palkkaat tekemään tuotettasi. Muista tässä kohtaa myös kirjanpito ja laskutus, sekä markkinoinnin ja viestinnän tärkeys. Voit esimerkiksi ladata netistä aloittelevan yrittäjän muistilistan, jonka pistät samaan kansioon liiketoimintasuunnitelmasi kanssa, jotta varmistut siitä, että kaikki tärkeimmät ovat hoidossa. Ei muuta kuin onnea ja menestystä!

Uusimmat viestit

Markkinoinnin ja kommunikoinnin nykyaikaistaminen

Markkinointi ja kommunikointi jää usein aliarvostetuksi yrityksissä, vaikka sen kuuluisi olla yhtiöiden ja yhdistyksien keskiössä. Ilman toimivaa markkinointia ja kommunikointia, yritys ei tule toimimaan täydellä potentiaalillaan. Ennen on luotettu siihen, että yksi sama malli sopii jokaiseen yritykseen, mutta nykyään ’asiakaskokemus’ on nousussa ja toimivan markkinoinnin merkitystä painostetaan yhä enemmän. Teknologia kehittyy jatkuvasti ja sen hyödyntäminen […]

Mikä ’holisti’?

Holismi on noussut keskeiseksi käsitteeksi samalla, kun maailma muuttuu kokoajan enemmän avoimesti hengelliseksi, ja väestöä kiinnostaa yhä enemmän filosofinen ajattelu ja asioiden kyseenalaistaminen. Holismi määritellään filosofisesti käsitykseksi, jossa jonkun osat ovat läheisesti yhteydessä ja selitettävissä vain viittaamalla kokonaisuuteen. Käsite tulee englanninkielisestä sanasta ”whole”, kokonainen tai kokonaisuus.