Markkinoinnin ja kommunikoinnin nykyaikaistaminen

Markkinointi ja kommunikointi jää usein aliarvostetuksi yrityksissä, vaikka sen kuuluisi olla yhtiöiden ja yhdistyksien keskiössä. Ilman toimivaa markkinointia ja kommunikointia, yritys ei tule toimimaan täydellä potentiaalillaan. Ennen on luotettu siihen, että yksi sama malli sopii jokaiseen yritykseen, mutta nykyään ’asiakaskokemus’ on nousussa ja toimivan markkinoinnin merkitystä painostetaan yhä enemmän. Teknologia kehittyy jatkuvasti ja sen hyödyntäminen kuuluu bisneksen kaikkiin osa-alueisiin, etenkin markkinointiin ja kommunikointiin. Nuoremmat sukupolvet tarttuvat herkemmin esimerkiksi kirjoitusvirheisiin, jotka olisi helppo oikolukea ja korjata teknologian avulla. Ja taas monimutkaisiakin järjestelmiä on nykyään helppoa kehitellä esimerkiksi tekoälyn avulla. Nykyiset systeemit pystyvät tekemään niin yksinkertaiset kuin haastavammatkin hommat – menneen raportointi ja tulevaisuuden ennusteet – samanaikaisesti, nopeasti, ja sulavasti, sekä tämän kommunikoiminen niin yhtiön sisäisesti kuin ulkoisesti on entistä tehokkaampaa, kun vaan osaa käyttää oikeita kanavia hyväkseen. Eikä tarvitse edes olla minkäänlaista tietoa tai taitoa, kun markkinoilla on monia yrityksiä, jotka tekevät työt puolestasi, kun vain kerrot, mitä yhtiösi tarvitsee.

Räätälöityä palvelua

Markkinointi- ja kommunikointikeinot ja -tavat vaihtelevat suuresti yrityksittäin. Ei voida ajatella, että yksi malli sopii kaikkeen. Esimerkiksi terveystuotteita myyvä pienyrittäjä tarvitsee vallan eri toimintamalleja, kuin valtakunnallinen koulutusketju. Kuitenkin molemmat voivat tismalleen samalla tavalla hyödyntää markkinoinnin ja kommunikoinnin nykyaikaisia teknologioita. Joillekin markkinoinnin kohdalla riittää, että on tosiaan se oikolukija, joka korjaa kirjoitusvirheet, tai että suunnittelija hioo mainosta houkuttelevammaksi ja mukaansatempaisevammaksi. Ihminen, jolla ei ole yhtään markkinointikokemusta ei välttämättä osaa hyödyntää oikeita kanavia, joissa mainostaa. Tähän voi riittää kevyt opastus ja opetus. Voi olla, että pitkään tietyllä alalla toimiva ei osaa hyödyntää esimerkiksi sosiaalista mediaa kommunikointikanavana ja, näin ollen, asiakaspalvelua ei voi edistää. Toisaalta, kansainvälisillä markkinoilla esimerkiksi koulut ovat jo suuresti hyödyntäneet tekoälyä ja taustalla toimivia monimutkaisia systeemejä (käyttäjälle toki yksinkertaisia), jotka hoitavat vallan muun muassa markkinoinnin, potentiaalisten oppilaiden seulonnan ja valinnan, sisäisen kouluhenkilökunnan, terveydenhoitajien, ja johtoryhmien välisen kommunikoinnin, oppilaiden ja opettajien välisen kommunikoinnin, sekä ulkoisen kommunikoinnin esimerkiksi vanhempien suuntaan. Samalla systeemit prosessoivat tuloksia ja edistymistä ja lähettää näistä ajantasalla olevia raportteja koko yhtiölle, itse kullekkin osastolle sopivassa räätälöidyssä muodossa – esimerkiksi opettajille lähtee raportti koskien heidän oppilaiden tavotteiden saavuttamista ja edistystä luokassa, kun taas johtoryhmälle lähtee raportteja koskien budjetteja ja ehdotuksia oppisuunnitelman päivittämisestä tavotteiden tehokkaammaksi saavuttamiseksi. Näin ollen, jokainen asiakas tarvitsee itselleen räätälöityä, sopivaa palvelupakettia, ja tärkeintä onkin kartoittaa, mitä yritys tarkalleen tarvitsee.

Räätälöityä palvelua

Usein yritys tai yrittäjä ei itse välttämättä tajua tarvitsevansa palveluita. Hyvän yrittäjän tai johtajan merkki onkin, että pysyy ajan tasalla nykyisten trendien kanssa ja osaa hakea neuvoja ja ulkopuolista vinkkiä yrityksensä edistämiseksi. Kun istuu alas ja laskee, miten esimerkiksi markkinoinnissa oleva kirjoitusvirhe tai Facebook-asiakaspalvelun puute  näkyy rahallisena menetyksenä, moni asiakas saattaa jäädä suu auki ihmettelemään. Yksi huono asiakaspalaute vastaa viittä hyvää, eli korjatakseen yhden ikävän palautteen, tarvitsee saada viideltä asiakkaalta positiivista palautetta, ja ihmiset ovat herkempiä valittamaan havaitsemistaan virheistään, kuin tarjoamaan positiivista palautetta. Siispä konkreettinen menetys voi olla yllättävän suuri. Olisikin hyvä, jos jokainen tietäisi konkreettisesti, minkä arvoinen jokainen asiakas on euroissa. Esimerkiksi moni yritys menettää asiakkaita, kun markkinointi ei ole kohdistettua tai kommunikointi ei toimi – jos pyrit jatkuvasti myymään puutarhakalusteita kerrostalossa asuvalle, asiakas voi jättää ostoksensa vallan tekemättä yrityksessäsi. Pahimmassa tapauksessa sisäinen viestintä ei ole sujuvaa, ja esimerkiksi postimyynti ja puhelinmyyntikanavat tarjoavat tuotteita ristiin, jolloin asiakas on voinut jo kertaalleen tai jopa useammin kieltäytyä kalustetarjouksesta perustellen asuinmuotonsa, jonka jälkeen hän saa samat tarjoukset postissa. Nämä ovat niitä keinoja, joilla saa asiakkaan todella hermostumaan! Ja tosiasia on, että jokainen yrittäjä kuitenkin pyrkii tekemään rahaa, ja markkinoinnin sekä kommunikoinnin tapahtumaketju ja yhteys asiakkaisiin ja rahaan tulisi ymmärtää, jotta yritys toimisi täysillä. Kukaan ei ole koskaan ’valmis’, vaan aina voi parantaa

 

Uusimmat viestit

Mikä ’holisti’?

Holismi on noussut keskeiseksi käsitteeksi samalla, kun maailma muuttuu kokoajan enemmän avoimesti hengelliseksi, ja väestöä kiinnostaa yhä enemmän filosofinen ajattelu ja asioiden kyseenalaistaminen. Holismi määritellään filosofisesti käsitykseksi, jossa jonkun osat ovat läheisesti yhteydessä ja selitettävissä vain viittaamalla kokonaisuuteen. Käsite tulee englanninkielisestä sanasta ”whole”, kokonainen tai kokonaisuus.

Asiakaspalvelu vs. asiakaskokemus

Futurelab:in mukaan, ”asiakaskokemus on noussut nopeasti lähes kaikkien yritysten agendalle” (https://www.futurelab.fi/asiakaskokemuksen-trendit-2017/). Olisikin ehdottoman tärkeetä yritykselle omaksua asiakaskokemus keskeiseksi strategiaksi. Toimintamallien ja -tavoitteiden tulisi täysin perustua loistavan asiakaskokemuksen saavuttamiseen. Kuitenkin käsite on joillekin vielä tuntematon, ja asiakaskokemuksen tärkeys ja arvostaminen on vasta nousussa.