Mainostaminen

Näin digitalisaation aikana mainostaminen muuttuu jatkuvasti ja uusia toimintastrategioita ja -kanavia esiintyy jatkuvasti. Niin mainostaminen kuin mainokset itse kehittyvät hurjalla vauhdilla. Hyvän mainoksen luominen saattaa tuntua haasteelliselta ja aikaa vievältä asialta. Onhan siinä monta eri vaihetta ja paljon mietittävää, jotta mainoksesta tulisi rahanarvoinen ja maksaisi takaisin siihen sijoitetun määrän. Huono mainos voi täysin pilata firman maineen ja tämä heijastuu myös myynnissä, eikä organisaatio välttämättä koskaan palaudu moisesta mokasta. Mutta onnistuneen mainoksen suunnittelu, toteutus ja julkaiseminen ei tarvitse olla stressaavaa tai epämiellyttävää. Parhaimmillaan mainos on oman luovuuden kanava ja vain mielikuvitus on rajana.

Kuinka tehdä hyvä mainos?

Mitä yksinkertaisempi sen parempi. Tämä on kerta toisensa jälkeen todistettu toimivaksi ajattelutavaksi. Mainoksen tulisi kiteyttää organisaation tai brändin älykkyys, innovatiivisuus ja tunnistettavuus empaattisella ja helposti ymmärrettävissä olevalla tavalla. Mainoksen tulisi tavoittaa ja innoittaa mahdollisimman suurta katsojakuntaa. Jos yritys valmistaa nuorille tuotetta mainoksen tulisi olla sekä nuorille suunnattu että vanhemmille, jotka mahdollisesti tekevät lopullisen ostopäätöksen koskien tuotetta. Siispä mainoksen tulisi olla mahdollisimman puolueeton. Jos käytät pelkästään nuorten ymmärtämää slangisanastoa olet heti rajannut ikäihmiset pois mahdollisina asiakkaina mainoksen katsottuaan. Todellisuudessa nämä saattaisivat muuten ostaa tuotteen esimerkiksi lapsenlapselleen lahjaksi. Toki jos pyrkimyksenä on mainostaa lastenrattaita voi jonkin verran olettaa katsojakunnan olevan ihmiset, joilla on tulossa lapsi tai on olemassa pieni lapsi. Tässä tapauksessa voi olettaa, ettei moni osta lastenrattaita lahjaksi eikä myöskään osta niitä etukäteen mahdollisen monen vuoden päästä olevaan tarpeeseen.

Kun olet tunnistanut sen katsojakunnan, jonka haluat tavoittaa voit ruveta tunnistamaan kilpailijoita. Miten mainoksesi sijoittuu kilpailijoiden sekaan? Mikä meni jollain muulla pieleen? Mitä kilpailijoiden käyttämää kikkaa haluat ehdottomasti hyödyntää? Jos markkinoilla on olemassa tavara tai palvelu, jonka toiminta on lähellä omaasi olisi järkevintä keskittyä siihen, miksi juuri sinun tuote tai palvelu on parempi kuin kilpailijoiden. Mikä tekee tuotteestasi sellaisen, että sitä kannattaa ostaa muiden ylitse? Vasta sitten kun olet tämän tunnistanut pystyt aloittamaan mainoksen suunnittelun siten, että se tuo yllä mainitun vastauksen esille. Ethän voi mainostaa yrityksesi lastenrattaita yli muiden, jos et itsekään tiedä miten se eroaa muista kilpailijoiden samanlaisista tuotteista. Vaikka tämä saattaa kuulostaa yksinkertaiselta asialta, moni mainos on tyssännyt juuri tähän. Katsojat ovat jääneet ihmettelemään miksi heidän tulisi investoida rahojansa johonkin. Joko mainos ei ole ollut tarpeeksi houkutteleva tai sitten siihen ei ole sisältynyt perustelu siitä, miksi tuote tai palvelu on rahanarvoinen.

Seuraavaksi olisi erityisen tärkeätä tutkia nykyisiä markkinoita pidemmälle, kuin pelkästään kilpailijoiden tutkiminen. Miten tuotteesi tai palvelusi sijoittuu markkinoille? Onko tämä sesonkituote, juuri tämän hetken hittituote, pitkään suosionsa säilyttänyt tuote? Kun tiedät vastaukset tämän kaltaisiin kysymyksiin, osaat vastata siihen, mitä varten mainoksesi on. Yritätkö houkutella kilpailijoiden asiakkaita itsellesi, pyritkö tuomaan tuotteesi tai palvelusi ihmisten tietoisuuteen vai kenties ylläpidätkö tuotteesi nykyistä asiakaskuntaa samanaikaisena pyrkimyksenä vedota mahdollisiin uusiin asiakkaisiin? Tällöin tiedostat mainoksesi tarkoitusperän. Olet siis vastannut kysymyksiin: Kenelle (tämä tuote tai tärkeimmin tämä mainos on suunnattu)? Miten (hyödyt juuri tästä tuotteesta)? Miksi (minä teen tätä mainosta)? Näillä tiedoilla voit lähteä suunnittelemaan ja toteuttamaan mainosta – ja se onkin sitten se helppo osuus. Muista myös, että tarvittaessa suunnittelun ja toteutuksen voi ulkoistaa. Silloinkin on kuitenkin oltava vastaukset edellä mainittuihin kysymyksiin. Ehkä jopa vielä enemmän niin, koska idea ja ajatus on selitettävä jollekin toiselle niin, että hän ymmärtää sen!

Uusimmat viestit

Mitä konsultointi on?

Konsultointi on pk-yrityksille, eli pieni- ja keskikokoisille yrityksille suunnattu palvelu, jonka tarkoituksena on kehittää liiketoimintaa. Yrityksellä ei tarvitse olla omasta takaa muuta, kuin edellytykset kehitykselle. Konsultointipalvelun keskeinen tavoite on liiketoiminnan kasvu, uudistuminen, ja tehostaminen. Tähän sisältyy myös tuottavuus ja talous, markkinointi ja asiakkuuksien hoito, johtaminen ja henkilöstön kouluttaminen, sekä innovaatioiden kaupallistaminen. Näiden avulla palvelu tunnistaa […]

Innovatiivista Teknologiaa Maailmalta

Voisi kuvitella, ettei vuoden 2018 uusimmat teknologiat maailmalta kykenisi enää yllättämään. Teknologia on kehittynyt viime aikoina niin paljon ja niin nopeasti. Kuitenkin joka vuoden alussa pidetään seminaari Las Vegasissa, jossa maailmanlaajuiset teknilliset yritykset esittävät uusimmat innovaatiot (Consumer Electronics Show). Ideoita ja keksintöjä riitti myös tälle vuodelle. Alla omat neljä mieluisinta innovaatiota vuodelle 2018!