Innovatiivista Teknologiaa Maailmalta

Voisi kuvitella, ettei vuoden 2018 uusimmat teknologiat maailmalta kykenisi enää yllättämään. Teknologia on kehittynyt viime aikoina niin paljon ja niin nopeasti. Kuitenkin joka vuoden alussa pidetään seminaari Las Vegasissa, jossa maailmanlaajuiset teknilliset yritykset esittävät uusimmat innovaatiot (Consumer Electronics Show). Ideoita ja keksintöjä riitti myös tälle vuodelle. Alla omat neljä mieluisinta innovaatiota vuodelle 2018!

Honda 3E Robotiikkakonsepti

Hondalla on visio yhteiskunnasta, jossa robotiikka ja tekoäly voisi auttaa ihmisiä vaihtelevissa tilanteissa – niin katastrofien keskellä kuin ihmisten opetellessa olemaan yhä auttavaisia ja empaattisia toisiaan kohtaan. Tämän perusteella Honda julkaisi ajatuksensa 3E robotiikkakonseptistaan. 3E – Empower, Experience, Empathy, eli voimaannuttaminen, kokemus ja empatia, sisältää useamman, suloisen robotin, joilla jokaisella on eri tehtävä ja/tai tarkoitus. Esimerkiksi 3E-A18 -robotti edustaa sosiaalista empatiakykyä. Hondan mukaan kyseinen robotti esittää ajatusta, että teknologia/tekoäly voi tukea ihmistä tarjoamalla ymmärrystä ja myötätuntoa. 3E-B18 on robottituoli-konsepti, kun taas 3E-C18 on konsepti, joka sisältää rahtitilaa tavaroiden kuljettamiseksi.

Samsungin ”The Wall” TV

Samsungin ‘Seinä-TV’ perustuu Samsungin ideaan, ettei television kuuluisi olla tietyn kokoinen. Näin ollen, yritys pyrkii luomaan teknologian taka-ajatuksenaan ’modulaarinen televisio’, eli 146-tuumainen (yli 370cm) TV, joka toimii monikäyttöisenä näyttönä. Käyttäjät pystyisivät itse muokkaamaan Seinän kokoa ja muotoa. Pienentäessä näyttöruudun kokoa, telkkarin ’ylijäämät’ näyttävät takana olevalta seinältä. Täten on mahdotonta huomata televisioruutua muulloin kuin silloin, kun näyttöä käytetään. Samanaikaisesti TV käyttää Mikro-LED-teknologiaa, joka parantaa yhä entisestään kuvalaatua hiomalla kontrastia.

Aflac-ankka

Kaikki teknologia ei perustu innovatiiviseen ja tekniikaltaan upouuteen. Jotkut firmat turvautuvat tuttuun ja turvalliseen, kehittäen vain taustalla toimivan teknologian mutta pitäen kaikkien rakastamat ja toimivaksi todetut ulkokuoret. Näin toimii Aflac-ankka, jonka tarkoitus on alun perin ollut lohduttaa syöpädiagnoosin saaneita lapsia. Teknologia on hyvin yksinkertainen mutta harvinaisen tärkeä. Lapsi voi esittää ankalle tunteensa tai hoitotoimenpiteensä, johon ankka osaa vastata asianmukaisesti. Esimerkiksi pitämällä ankan rintakehää vasten kolikkoa, jossa on surullinen tai vihainen naama, ankka osaa reagoida sopivasti lapsen esittämään tilanteeseen. Näin Aflac-ankka onnistuu luomaan ystävyyden ja lohdun sairaalle lapselle hänen käydessään ikäviä hoitoja ja terapioita lävitse. Ankka tulee olemaan syöpää sairastaville lapsille täysin maksuton, ja se tulee markkinoille viimeistään 2019 alkuvuodesta. Onnekkaat lapset sijoitettuna Atlantan Aflac Cancer and Blood Disorders Center of Children’s Healthcare -syöpäyksikköön pääsevät testaamaan lelua 2018 vuonna, ennen sen virallista julkaisemista.

Vuzix Blade Lisätty Todellisuus Lasit

Virtuaalitodellisuus on sellaista, kun kehitetään jotain feikkiä. Lisätty todellisuus taas ottaa todellisuuden ja parantaa sitä. Näin ainakin lyhyesti ja ytimekkäästi niille, jotka ei ole sanastoa aiemmin kuulleet. Virtuaalitodellisuus on noussut suosioon lasien avulla, jolla voi pelata muun muassa 3D pelejä ja katsella leffoja 3D:ssä. Samanaikaisesti ihmiset käyttävät yhä enemmän älylaitteita, joille he voivat puhua. Android puhelimelle voi puhua aloittamalla ”OK, Google…” ja kysymällä esimerkiksi säästä tai ajo-ohjeita. Myös erilliset ’digitaaliset palvelijat’ kuten Alexa-laite ovat saaneet suosionsa. Vuzix Blade lasit ottavat molemmat edellä mainitut teknologiat ja hyödyntävät molempia – ne ovat lisätty todellisuus lasit, jotka tukevat Alexa-laitteen käyttöä. Täten käyttäjä pystyy kysymään lasit päässään, tai laseilta, voisiko nämä näyttää sään tai ajo-ohjeet suoraan lasiinsa. Samaan aikaan lasien istuvuutta ja näytön speksejä on paranneltu, jotta lasit olisivat kaikin puolin uusinta innovaatiota. Lasien sanotaan avaavan uskomatonta potentiaalia tulevaisuudella.

Uusimmat viestit

Sosiaalinen media yrityksen työkaluna

Lähes kaikki sosiaalisen median käyttäjät ovat törmänneet ”Tykkää ja jaa!” -kilpailuihin Facebookissa. Mutta harvempi pohtii sen tarkemmin, miksi yritys antaa ilmaiseksi usein kalliitakin tuotteita, tai miten yrityksellä on siihen varaa. Nekin, jotka tajuavat mainonnan ja markkinoinnin olevan kilpailun takana – esimerkiksi ”kun sivumme saavuttaa X tykkääjää” -tyyliset kilpailut – eivät välttämättä tiedosta kuinka paljon ajatusta […]