Hakukoneoptimointi vuonna 2021
Consulting

Hakukoneoptimointi vuonna 2021

Sitä mukaa kun tietokoneet yleistyvät yhä enemmän, ja myös tiedonhaku niiden kautta, hakukoneoptimointi tulee yrityksille aina vain tärkeämmäksi keinoksi saada näkyvyyttä. Kiinnostavaa onkin nähdä, mitä kaikkea tämä vuosi 2021 tuo tullessaan hakukoneoptimoinnin saralla. Lähdetään siis katsomaan asiaa tarkemmin: kerrataan lyhyesti, mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa, ja sen jälkeen kiinnitetään huomio hakukoneoptimoinnin uusiin tuuliin 2021.

Mitä hakukoneoptimointi on?

Hakukoneoptimoinnissa on kyse siitä, että halutaan parantaa tietyn verkkosivuston tai yhden verkkosivun sijoituksia tiettyjä hakusanoja käytettäessä. Tästä on esimerkiksi yrityksen markkinoinnissa iso hyöty, kun hakukone etsii ihmisten hakujen perusteella juuri tietyn verkkosivun hakutulosten kärkeen – eli tietysti juuri sen oman verkkosivun. Tämä onkin olennainen osa löydettävyyttä yritykselle. Periaatteessa tämä on pitkä prosessi, joka vaatii herkeämätöntä analysointia ja seurantaa. Koska tavat jolla eri sivujen merkityksellisyyttä arvioidaan, toisin sanoen algoritmit, muuttuvat oikeastaan jatkuvasti, tarvitaan sitä tarkkaa silmää ja keskeytymätöntä ylläpitoa. Monen asian täytyy loksahtaa kohdalleen, että hakukoneoptimoinnista saataisiin paras mahdollinen hyöty; siksi koko asiaa kannattaa seurata tarkasti.

Mitä vuosi 2021 tuo tullessaan hakukoneoptimoinnille?

Alan gurujen mukaan vuosi 2021 tulee olemaan hakukoneoptimoinnille monen muutoksen vuosi – puhutaan suorastaan trendeistä, jotka muokkaavat sitä melkeinpä uuteen uskoon. Edelleen tullaan työskentelemään ensiluokkaisen sisällöntuotannon parissa, mutta esimerkiksi se miten ihminen on vuorovaikutuksessa verkkosisällön kanssa, tulee muuttumaan. Tekoäly on päivän sana; RankBrain joka on uusimpia algoritmeja, omaa jopa kyvyn oppia. Oivalluksia ja löytöjä ovat tähän mennessä tehneet lähinnä ihmiset, mutta RankBrain todennäköisesti mullistaa hakukoneoptimointia. Jos se pystyy oppimaan ja muistamaan vaikkapa loputtomasti käyttökokemussignaaleja, kuten sivustolla vietetyn ajan, on siitä aivan valtava hyöty. Tekoäly on siis kehityssuunta, joka kannattaa huomioida.

Mitä vuosi 2021 tuo tullessaan hakukoneoptimoinnille?

Google – tuo hakukoneiden jättiläinen – on ilmoittanut alkavansa painottaa mobiililaitteiden hakutulosindikaattoria algoritmeissään. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Googlen mielestä yrityksen mobiilisivustot ovat sivustojen tärkeimpiä versioita. Jo nyt enemmän kuin 60% hauista tehdään mobiililaitteilla, ja osuus todennäköisesti vain kasvaa entisestään. Yrityksen kannattaa siis pitää sivustonsa sellaisina, että vierailijat viihtyvät niillä, ja käyttökokemukset ovat positiivisia.

Entäpä YouTube? Et ehkä ajatellut sitä merkittävänä hakukoneena, mutta se on nimenomaan sellainen: tällä hetkellä se on toiseksi suosituin hakukone maailmassa. Erityisesti nuoret käyttävät sitä yhä enemmän ensisijaisena hakuvälineenä, ja tämä voi merkitä vain yhtä asiaa: videoiden osuus hauista tulee kasvamaan entisestään tulevaisuudessa. Siksi tähän trendiin kannattaa hypätä mukaan, ja mitä pikemmin, sen parempi. Ei kannata ajatella videoiden tekemistä työläänä asiana, sillä kiinnostavaa sisältöä tulee juuri siitä omasta näkökulmasta omiin palveluihin tai tuotteisiin. Ja Suomen markkinat ovat vielä melko koskemattomia videoiden hyödyntämisen suhteen, joten ehkä tämä on se “miljoonan dollarin paikka” saada loistavaa näkyvyyttä.

Muita suorastaan jännittäviä uusia tekijöitä ovat esimerkiksi äänihaut ja visuaaliset haut. On tutkittu, että yli kolmasosa aikuisista tekee ainakin yhden äänihaun päivässä, ja äänihakujen määrä onkin viimeisen kymmenen vuoden aikana kolmekymmentäviisikertaistunut. Melkoinen kasvu siis! Sanomattakin selvää että tähän trendiin kannattaa vastata suureen ääneen. Entä visuaalinen haku; mitä se oikeastaan tarkoittaa? Se on yksinkertaisesti kuvahakuominaisuuden käyttämistä. Kun ajatellaan, että jopa 90 % tiedosta joka välittyy ihmisaivoihin, on visuaalista, voidaan ymmärtää että hakukoneoptimoinnissa kuvahaku ja visuaalisuuden lisääminen sivustoille on suorastaan megatrendi. Eikä vuoden 2021 uudet tuulet tähän lopu. Nyt viimeistään on tarkoitus edetä hakukoneoptimoinnissa ja sen kaikkien osien hiomisessa kohti ehdotonta huippulaatua. Selkeys, laatu, koukuttavuus, tehokkuus, ja entistä suurempi käyttäjien sitoutuneisuus ovat avainsanoja vuonna 2021. Jos siis haluat saada käyttäjät pysähtymään juuri sinun sivustollesi, kannattaa hyödyntää kaikki se mitä hakukoneoptimoinnilla saa aikaan!